A 3-as metró vonalán közlekedő 30-40 éves kocsik 2014-re igencsak megérettek a cserére. A 2-es és 4-es vonalon viszonylag zökkenőmentes volt a beszerzés előkészítése, így a kék metrónál is sima ügyre számíthattunk. Nem így történt.[1]
Pályázatkiírás
Először is, a pályázatot (a kormány forrásmegvonása miatt) nem új szerelvények beszerzésére írták ki, hanem a jelenlegiek felújítására. Egy jármű felújításában lehet racionalitás, ha az amúgy karban van tartva, és a részleges újjáépítésen spórolunk annyit, amiért cserébe megéri elviselni a régi szerelvény elavult technológiáját és alacsonyabb komfortját.
Ezeken a szerelvényeken viszont lényegében mindent ki kellett cserélni, és így BKV-s becslések alapján még szigorúan költségvetésileg sem érte meg az üzlet: az új szerelvények ugyan másfélszer drágábbak lettek volna, de másfélszer hosszabb az élettartamuk is.
Az egész helyzet gyanúsan a Metrovagonmasra volt szabva.[2] Az eredeti metrók gyártójaként nekik van legtöbb tapasztalatuk vagy leginkább kompatibilis gyártósoruk ezekhez a típusokhoz, azaz kitűnő referenciájuk lehet a pályázaton, versenyképes árakkal. Technológiai elmaradottságuk pedig felújításnál kevésbé szempont.
Pályázat
A pályázatra nem meglepő módon kevés (mindössze kettő) ajánlat érkezett, viszont meglepetésre az észt cég lényegesen (9 milliárd forinttal) olcsóbban vállalta volna a felújítást. Ráadásul több szempontból korszerűbb szerelvényeket ígértek, pl. szereltek volna beléjük légkondit. Őket azonban a BKV mondvacsináltnak tűnő indokokkal kizárta a pályázatról, így valóban a Metrovagonmassal szerződött a főváros.
Felújítás
A felújításról kikerülő képek arra utaltak, hogy az oroszok nem is bajlódtak a felújítással, inkább a saját újabb szériájukat szabták át a magyar pályázatnak megfelelően. Egy orosz mérnök szerint az első "felújított" szerelvényben csak a vezetőfülke ajtaja maradt meg az eredetiből. Tarlós azzal söpörte le az aggodalmakat, hogy ha új metrót kapunk, az még jobb. Pedig nem éppen lényegtelen kérdés, hogy csak azért szabotálta-e az állam a szerelvénycserét, hogy ezzel az elmaradott orosz ipar támogathassuk.
A slusszpoén pedig, hogy az Index az egész sztorit előre megírta még 2013-ban: "felújítás címszó alatt új orosz metrókocsikra cserélnék a 40 éves mostani metrókocsikat".
Forgalomba állás
A forgalomba állítás magyar mércével nem is késett sokat: mindössze három hónapot. Persze lehet, hogy cserébe a tesztelésen spóroltak, a metrók ugyanis még fél évig napi szinten lerobbantak. Egy ponton Tarlós szabotázst is kiáltott, egy gyanúsan megfelelő méretű fakockára hivatkozva. Végül sikerült megoldani a problémát, és 9 hónap késéssel, de megbízhatóan működő metrót kapott a város.[3]
Ettől még az orosz szerződésből fakadó alapproblémák megmaradtak: a régi-új szerelvények az Alstom járműveihez képest sokkal hangosabbak, jobban dülöngélnek, a vagonok közt nem átjárhatóak, és nincs bennük klíma. Utóbbi állítólag azért, mert nem bírná el a kocsiszekrény teteje, és túl drága lenne megerősíteni.
Így persze nyáron elviselhetetlenül meleg van a 3-as metrón. Felmerült, hogy a kötbérből finanszírozva mégis legyen klíma, de először elvetették. De kampányban változik a helyzet, és azóta a főpolgármesternek is prioritás lett az ügy.
Jegyzetek
[1] A metróbeszerzés zűrös üzlet. A 2-es és 4-es vonal szerelvénycseréjét a gyanú szerint némi kenőpénz árán nyerte az Alstom, a 3-as metrónál pedig orosz mutyira utalnak a jelek. Nem kizárt, hogy a kormány eleve azért nem támogatta új metrók beszerzését, mert a Metrovagonmas nem képes korszerű metrót építeni. Így hát korszerűtlen új metrók jutottak nekünk.
[2] Az sem segít eloszlatni a gyanút, hogy közben a főpolgármester-helyettes férje a Metrovagonmas anyacégével üzletel.
[3] Az egész ügy nagyon emlékeztet a 4-es 6-os vonalán közlekedő Combino villamosok beszerzésére: Forgalomba állásuk után azok is rendszeresen lerobbantak, és ott is csak a botrányok hatására szerelték be az eredetileg megspórolni tervezett klímát. Különbség persze, hogy ott végső soron modern járműveket kaptunk. Illetve az sem mellékes, hogy pont az ilyen esetek miatt nem vágyik vissza a nép Demszky Gábor városvezetésére. Egyébként nem kötelező, hogy az új szerelvények hónapokig gyermekbetegségektől szenvedjenek: az 1-es vonalon közlekedő CAF villamosok például minden feltűnés nélkül álltak forgalomba e két botrányos beszerzés között.
Kép forrása: Wikimedia Commons (Christo) CC-BY-SA-4.0