A Nagykörúton uniós támogatással készült el a villamosforgalmat segítő lámpaprogram. Ezzel megszűnt a zöldhullám az autóforgalom számára, Tarlós István legnagyobb bosszúságára. Amint az uniós szabályok megengedték, vissza is állt a régi rend.
A Vitézy Dávid irányításával 2012-ben indult program lényege abból állt, hogy a jelzőlámpák az autók helyett a háromszor annyi embert szállító villamosoknak biztosítottak zöldhullámot, miközben a lámpaciklus 90-ről 60 másodpercre csökkent. Ezáltal a villamosok a menetrendet jobban tudták tartani, ráadásul a menetidő pár perces csökkenése mellett a kapacitás is 7%-kal megnőtt.
Tarlós Istvánt a körúti autóforgalomtól megvont zöldhullám régóta zavarta. Már 2013-ban füstölgött egy sort az autósforgalom szándékos lassításáról, aztán 2015-ben egy sajtótájékoztatón is kifejtette, hogy csapata a Nagykörút forgalomszabályozását "súlyosan elhibázottnak", a főváros közlekedéspolitikáját pedig "szélsőségesen tömegközlekedés-orientált"-nak tartja. Hogy nem történt semmi, az talán csak annak köszönhető, hogy a lámpaprogramot az uniós finanszírozás miatt 5 évig fent kellett tartani.
Ez a határidő 2017-ben lejárt, az év áprilisában pedig a BKK csendben (egy villamospótlás után) visszaállította a régi menetrendet. A 4-6-os vonalán egyből torlódások, késések, tömegek alakultak ki, a változás pedig a keresztutcákban közlekedő trolik menetrendjét is felborította. A káosz okáról viszont a BKK helyett csak egykori vezetőjétől, (a Tarlós által 2014-ben Dabóczi Kálmánra váltott) Vitézy Dávidtól értesült a közvélemény, Facebookon.
A botrány hatására a Budapest Közút kiadott egy közleményt, miszerint csak egy májusig tartó tesztről van szó, addig pedig adatot gyűjtenek. Bár arról nem tudni, hogy az éles tesztet bármiféle megalapozó vizsgálat született volna. Tarlós mindenesetre azt nyilatkozta, hogy támogatja az autósbarát rendszert, amíg be nem bizonyosodik, hogy az hátrányosan érinti a villamosforgalmat.
Valószínűleg ez a "teszt" során be is bizonyosodott, ugyanis május 2-án visszaállt a villamosbarát lámpaprogram, Tarlós pedig nem hozta fel többször a témát.
Az ügy viszont bekerült a Tarlós-korridorként elhíresült gyűjteménybe, amit a Magyar Közlekedési Klub állított össze, mint "kirívóan tömegközlekedés-, ezáltal városellenes" lépéseket amiktől a főpolgármester gyorsabban juthat el munkahelyére.
Kép forrása: Manfred Kopka, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0