A 3-as metróvonal felújítása metrópótlással jár, ahhoz viszont a szokásosnál jóval több busz kell. Jó apropónak tűnik ez a fővárosi flotta frissítésére, új buszok beszerzésére. A közgyűlés is így gondolta: 2015 nyarán kiírták a tendert 150 csuklós buszra.
Persze nincs tender politikai lobbi nélkül: A pályázat felét (75 darabot) a Mabi-Bus nevű cégre szabva nem teljesen kész (PKD-konstrukciós) buszokra írták ki.[1] Amit aztán annak rendje és módja szerint meg is nyert a Mabi-Bus. volt azonban egy nem várt csavar: A másik 75 buszról szóló pályázatot elnyerő Solaris a kész buszokat olcsóbban tudta volna szállítani, mint a Mabi az elvileg költségkímélőbb, utólag szerelendő buszokat.
Ezek láttán a BKV persze azt támogatta, hogy a főváros vegye mind a 150 buszt a Solaristól (erre a jogi lehetőség adott volt), de a kormányközeli lobbi ennek útjába állt. Első körben a kormány megakadályozta, hogy a főváros állami hitelből buszt vásároljon. Aztán az egymással is marakodó lobbicsoportok azt is elérték, hogy a tendert 2016 őszén teljesen megsemmisítsék.
A háttérideológia az volt, hogy a busztenderrel a (versenyképtelen) magyar buszgyártást (azaz konkrétan a Mabi-Bust) kellene felfuttatni. Mivel Budapest nem akart tőlük rendelni, a kormány a buszpótlás kiszervezésére próbálta kényszeríteni a fővárost.
A Volánbusz még abban a hónapban ki is írt egy tendert 180 BKK-kompatibilis buszra, amit nem meglepő módon az (időközben csőd szélére kerülő, majd névváltoztatással Ikarus Egyedivé alakuló) Mabi-Bus nyert. Buszépítéshez viszont úgy tűnik, nem elég a kormányzati hátszél: a 2017 augusztusára szállítandó buszokból jóformán egy sem készült el. A Volánbusz viszont sem szerződést nem bontott, sem kötbért nem követelt: egy jól időzített törvénymódosítás segítségével nyolc hónap csúszást engedélyezett. De ez sem segített sokat: az új határidőig is csak néhány buszt sikerült összerakni, a cég pedig nem sokkal később csődbe ment.
A metrópótlást nagyobb buszbeszerzés nélkül, más járatok rovására összeszedett buszokból oldották/oldják meg azóta is. A buszflotta pedig csendben öregszik tovább.
Jegyzetek
[1] Ennek a Mabi-Busnak köszönhetjük a folyamatosan lerobbanó Modulo buszokat is.
Kép forrása: Anthony Levrot, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0